سئو چگونه انجام میشود
سئو چیست؟ آموزش کامل SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو
اگر شما یک سئوکار هستید، استفاده از ابزارهای سئو می تواند به شما در ارتقای سطح کارتان و دستیابی به نتایج بهتر کمک کند. برای این منظور، سئو24 در کنار مفاهیم پایهای و اصولی سئو، به تکنیکهای حرفهای و موضوعات پیشرفته نیز میپردازد. محتوای آموزشی سئو 24 در 4 دسته مفاهیم سئو، سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم شدهاند تا همه موضوعات سئو را پوشش دهند. هدف اصلی این شرکت، آموزش روشهای انجام سئو بهصورت کاملاً عملی و تخصصی است تا علاقهمندان بتوانند بدون مشکلات احتمالی، سئوی سایتهای خود را بهتر کنند و در نتیجه، به یک سایت کاربرپسند و باکیفیت برسند. آموزش سئو برای هرکسی که میخواهد یاد بگیرد چگونه یک وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کند، ترافیک وب سایت را بهبود بخشد و رتبه سایت را افزایش دهد، مناسب است.
بنابراین، ساخت و ارائه محتوای با کیفیت اساسی ترین راهکار در استراتژی سئو برای جلب توجه و ارتقاء رتبه وب سایت است. سئو یا بهینهسازی برای موتورهای جستجو مخفف عبارت Search Engine Optimization است و به مجموعه روشهایی اشاره دارد که در داخل و خارج از وبسایت انجام میدهیم تا رتبه بهتری در صفحه نتایج بگیریم. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence – AI) دیگر فقط یک ابزار کمکی برای سئو نیست، بلکه به بخش اصلی آن تبدیل شده است. الگوریتمهای یادگیری ماشین (Machine Learning – ML) در گوگل مانند RankBrain و BERT به شدت بهبود یافتهاند و اکنون میتوانند زمینه (Context) و منظور واقعی (Intent) جستجوهای کاربران را بهتر درک کنند. این یعنی دیگر نمیتوان فقط با استفاده از کلمات کلیدی خاص در متن، انتظار رتبه بالا داشت؛ بلکه باید محتوایی نوشت که واقعا به سوالات کاربران پاسخ بدهد.
عکس ها می توانند مفهوم محتوا را توضیح دهند، احساسات را به کاربر منتقل کنند و بهبود تجربه بصری فراهم کنند. ویدئوها نیز می توانند محتوا را زنده تر و پویاتر کنند و اطلاعات را به شکل جذابی ارائه دهند. همچنین، موتورهای جستجو نیز از تصاویر و ویدئوها برای درک بهتر محتوا و ارزیابی کیفیت صفحات استفاده می کنند. بنابراین، اضافه کردن تصاویر و ویدئوها به محتوای وب سایت، نه تنها موجب افزایش تعامل کاربران می شود بلکه به بهبود سئو و نمره بندی صفحات در موتورهای جستجو کمک می کند. همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، سئو (SEO) مجموعهای از روشهایی است که برای بهبود سایت شما برای افزایش بازدید کاربران بهصورت طبیعی است. درصورتیکه کاربران خدمات مربوط به کسبوکار شما را در گوگل یا دیگر موتور جستجو وارد میکنند و هرچه صفحه شما بالاتر باشد احتمال جذب کاربران نیز بیشتر میشود.
گوگل هم این روش دریافت بکلینک را از روشهای دیگر بیشتر تایید میکند چون بکلینکها در اصل باید بهصورت طبیعی و بدون هیچ تلاشی به طرف وبسایت ایجاد شوند. این روش در حوزه سئو کلاه سفید قرار میگیرد و توسط خود گوگل هم توصیه شده است. اگر از شما بپرسند اولین مرحله در سئو سایت چیست باید از «تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research) نام ببرید. «کلمه کلیدی» (Keyword | Keyphrase) کلمه یا عبارتی است که کاربران از آن برای جستجوی اطلاعات، محصولات و خدمات موردنیاز خود استفاده میکنند. تحقیق کلمات کلیدی با ابزارها و روشهای مختلفی قابلانجام است و به کمک آن میفهمید مخاطبان هدف وبسایت شما در اینترنت در مورد چه موضوعاتی سوال دارند و از چه کلمات و عباراتی برای پرسیدن این سوالات استفاده میکنند. در «سئوی داخلی یا داخل صفحه» (On-Page SEO | On-site SEO) عناصر داخل صفحات وبسایت و محتوای آن را برای موتورهای جستجو و کاربران بهینه میکنیم.
سالنهای برگزاری رویدادها، مانند تالارهای عروسی، سالنهای کنفرانس و حتی سینماها و شهربازیها میتوانند با استفاده از سئو محلی مخاطبان هدف را جذب کنند. اگر علاقهمند به دنیای دیجیتال هستید و از تحلیل دادهها لذت میبرید، این شغل میتواند برای شما مناسب باشد. با استفاده از این راهنما، اولین قدمها برای تبدیل شدن به یک سئو کار حرفهای را بردارید. شرکتها اغلب به دنبال کارآموزانی هستند که به آنها در پروژههای سئو کمک کنند. همچنین ابزارهایی مانند سمراش، Ahrefs هم می توانند هم برای سئو داخلی و هم سئو خارجی استفاده شوند.
با اینحال، تکنیکهای سئو برای بسیاری از کسانی که تازه وارد این حوزه شدند، مبهم و پیچیده به نظر میرسند. در این وبلاگ، تلاش میکنیم تا به زبان ساده، تکنیکهای سئو را برای همه قابل فهم و قابل اجرا کنیم. اگر به دنبال آموزش سئو رایگان و باکیفیت هستید با این مطلب از آموزش سئو همراه باشید. سئو (Search Engine Optimization) یا بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که به ارتقای رتبه وب سایت در نتایج جستجو کمک میکند. با استفاده از تکنیک های سئو، می توانید وب سایت خود را برای موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو بهینه کنید و شانس خود را برای دیده شدن توسط مخاطبان افزایش دهید. لوکال سئو (Local SEO) بهینهسازی یک کسبوکار برای دیده شدن بهتر در نتایج جستجوی محلی و مکانمحور است.
تولید محتوای با کیفیت و جذاب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نه تنها به جلب توجه کاربران کمک میکند، بلکه الگوریتمهای گوگل نیز محتوای ارزشمند را بهتر شناسایی میکنند. وبسایتها با ثبتنام و تکمیل حساب کاربری در این پلتفرم در نتایج جستجوهای محلی کاربران نمایش داده میشوند. چون این پلتفرم در خارج از وبسایت قرار گرفته، بهینهسازی حساب کاربری آن را بخشی از سئوی خارجی در نظر میگیریم. بررسی میزان ارتباط صفحات وب با سوال کاربر و اولویتبندی آنها، توسط الگوریتمهای گوگل انجام میشود. این الگوریتمها وظیفه دارند «کیفیت» (Quality)، «ارتباط» (Relevancy) و «اعتبار» (Authority) صفحات وب و محتوای آنها را با معیارهای رتبهبندی خاصی ارزیابی کرده و نتایج را به کاربران نمایش دهند. در سئو تلاش میکنیم وبسایت را به این معیارهای رتبهبندی نزدیکتر کنیم تا الگوریتمها آنها را مرتبطترین نتیجه به جستجوی کاربران تشخیص دهند.
در واقع پاسخ به این سئوال به این دلیل سخت است که هر کلمه کلیدی با دیگر کلمه کلیدی از نظر رقابت متفاوت می باشد و متخصص سئو تنها با بررسی و آنالیزی که انجام می دهد می تواند هزینه خدمات سئو سایت شما را بررسی کند. خرید دامنه هایی که با موضوع سایت شما تطابق دارند و از دسترس خارج شده اند. ما در سایت کدُ سئو برای پیدا کردن سایت های از دسترس خارح شده از سایت های و استفاده می کنیم. کاربرد سئو تقریبا در هر کسب و کاری، باعث افزایش بازدید اون کسب و کار میشه. در واقع نمیشه در اینجا به تفصل بیان کرد که کنسول جستجوی گوگل چه امکانات وسیعی در اختیارتون میذاره.
برای پاسخ به سوال بهترین روش بازاریابی چیست باید اشاره کنیم که عده زیادی سئو را بهترین روش با نرخ بازگشت سرمایه بالا میدانند. در دنیای دیجیتال امروز، طراحی سایت اختصاصی و برندسازی صفر تا صد به یکی از مهمترین نیازهای کسبوکارها تبدیل شده است. HTML یک زبان نشانه گذاری محسوب میشود و مخفف عبارت Hypertext Markup Language میباشد. این زبان موجب میشود تا عکسها و محتوای موجود در فضای اینترنت با شکلهای مختلف و گوناگونی در مرورگر شما قابل مشاهده باشند. این سایت به زبانهای مختلفی نوشته شده است و هر کسی میتواند محتوایی را درون آن ایجاد کند و یا محتواهای موجود در آن را تغییر دهد. بسیاری از کاربران بعد از پاسخ به سوال سئو چگونه کار می کند ، در مورد فعالیت حرفهای در زمینه سئو سوال میکنند.
وجود NAP دقیق و منسجم، برای موفقیت سئو محلی حیاتی است، زیرا به مشتریان کمک میکند راحتتر شما را پیدا کنند و به شما اعتماد کنند. از کلمات کلیدی محلی در عنوانها، توضیحات متا و محتوای صفحات استفاده کنید. صفحات اختصاصی برای خدمات یا محصولات محلی ایجاد کنید و لینکهای داخلی را بهبود دهید. ابتدا کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان را پیدا کنید که افراد برای جستجوی محصولات یا خدمات محلی استفاده میکنند. از ابزارهایی مانند Google Autocomplete و Google Keyword Planner برای شناسایی این کلمات استفاده کنید. اگرچه مکان کسبوکار شما چیزی نیست که بهراحتی تغییر کند، اما میتوانید صفحات محلی اختصاصی برای مناطق مختلف طراحی کنید و از کلمات کلیدی مکانمحور استفاده کنید تا شانس دیده شدن را افزایش دهید.
خرید تبلیغات گوگل برای سایت، فعالیت در فروم ها و شبکه های اجتماعی و دریافت بک لینک با کیفیت از دامنه های دیگر مهمترین اقدامات off-page می باشد. در این بخش اعتبار دامنه سایت بالا میرود و شما به موتورهای جستجو نشان میدهید وبسایت معتبری دارید که لینکهای متنوعی دریافت کرده و در رسانه های اجتماعی محبوب کاربران است. البته برخی از اتفاقاتی که در بخش خارج صفحه رخ میدهد مثل فعالیتهای مخرب رقبا از کنترل شما خارج است. سایتهایی که بکلینک های باکیفیت بیشتری دارند، مورد اعتماد گوگل هستند و حتی در آینده که مطالب جدیدی منتشر میکنند با سرعت بیشتری نسبت به سایتهای نوپا در نتایج ایندکس میشود. در حقیقت تولید محتوا بخشی از سئو سایت است و به عنوان زیرشاخه این فرآیند محسوب می شود. سئو به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است و شامل مجموعهای از تکنیکها برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو و جذب ترافیک ارگانیک میباشد.
درصورت نیاز به خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ، با ما تماس حاصل فرمایید. نکته مهم اینجاست که تمامی منابع و مقالاتی که وجود دارند، در وهله اول باید به درستی خوانده شده و سپس تمامی علمی که از این منابع بدست آوردهاید، پیادهسازی و عملی شود تا بتوانید با آزمون و خطا به نتایج قابل قبولی رسیده و تجربه کسب کنید. همواره یک سری از قوانین و الگوریتمهای گوگل هستند که متخصصان این امر آنها را جمعآوری کرده و بعد از آزمون و خطا، توانستهاند از گوگل تایید بگیرند. بنابراین بهتر است که شما نیز این قوانین را آموزش دیده و آنها را پیادهسازی کنید؛ سپس میتوانید دانش خود را بروز نمایید. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید. اما در میان منابع مورد استفاده، چند سایت و وبلاگ هستند که محتوای آنها کلیدیتر است و عملاً در سطح جهان، مرجع محسوب میشوند.
از آنجا که محتوا یکی از فاکتورهای بسیار مهم موفقیت در سئو می باشد، بسیاری از متخصصات سئو آن را یکی از 3 فاکتور اصلی سئو می دانند. بر خلاف یک مقاله (محتوای مبتنی بر متن)، موتورهای جستجو به سختی متوجه موضوع تصاویر و عکسها میشن. در واقع، هدف اصلی صفحات محصول شما باید تبدیل نتایج جستجو به مشتری باشه. به همین دلیل باید صفحات محصول شما روی ویژگیها و مزایایی که محصول شما ارائه می ده متمرکز بشن. دومین دسته کلمات کلیدی، کلماتی هستن که کاربرا برای به دست آوردن اطلاعات اضافی در حوزه کاری شما وارد میکنن. حالا که کاربرتون رو شناسایی کردید، وقت اون رسیده که ببینید این کاربر چه چیزی رو تو وب جستجو میکنه.
استفاده از شبکههای اجتماعی میتواند تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر سئو (بهینهسازی موتور جستجو) سایت شما داشته باشد. یکی از مهم ترین تاثیرات شبکه های اجتماعی بر سئو، افزایش ترافیک ارگانیک به وب سایت شما است. زمانی که شما محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، افراد بیشتری آن را می بینند و ممکن است به وب سایت شما مراجعه کنند. سئو فقط مختص وبسایت نیست، شما با سئو اینستاگرام میتوانید تعال بیشتری با کاربران داشته باشید. لینک سازی، یکی از مهمترین و کلیدیترین فاکتورها در سئو و بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو به شمار میرود.
گوگل متوجه شده بود که به کمک ربات ها در خیلی مواقع توانایی مقابله با فریب کاری سئوکارها را ندارد اما در مقابل، انسان ها به خوبی میتوانند تعیین کنند که کدام سایت محتوای نامناسب را به جای محتوای با کیفیت ارائه میکند. این یعنی ممکن است شما به کمک یک سری تکنیک های حرفه ای گوگل را فریب داده و به جای محتوای مفید، با یک محتوای تبلیغاتی به صفحه اول برسید. اما زمانی که کاربر وارد سایت شما شده و با مشاهده محتوای نامناسب سریعا از آن خارج میشود، این نشان دهنده بی کیفیت بودن وب سایت شماست. اگر بخواهیم تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را خیلی مختصر توضیح دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید، میکوشد یک محتوای ارزشمند را به بهترین شکل ممکن به گوگل و سایر موتورهای جستجو معرفی کند. نوشتن برای موتورهای جستجو به معنای تنظیم متنهای بیمعنی، تزریق بیخاصیت کلمات کلیدی در متنها، ارائهی لینکهای بدون کاربرد، وادار کردن کاربران به کلیک و کارهایی از این دست بود.
در این بخش با نگاه تخصصیتر به سئو، تلاش میکنیم با انواع مختلف آن آشنا شویم. حالا که یاد گرفتیم سئو چگونه کار می کند و گوگل چطور نتایج را پیدا و به فهرست خود اضافه میکند، نوبت به آن میرسد که ببینیم موتور جستجو چگونه به نتایج بر اساس میزان ارتباط و کیفیت آنها رتبه میدهد. الگوریتمهایی در گوگل وظیفه تعیین رتبه محتوای صفحات را بر اساس میزان ارتباط با عبارت موردجستجوی کاربر و مفید بودن آنها برعهده دارند. در صورتی که خزندهها آن لینک را دنبال کنند، «اولین نشست خزنده» (First Crawler-Session) اتفاق میافتد و وبسایت شما برای اولین بار در فهرست گوگل ذخیره میشود. پس از این اتفاق وبسایت شما میتواند در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل به نمایش دربیاید. اینجاست که بحث فاکتورهای رتبهبندی گوگل به میان میآید که در بخش بعد به آن میپردازیم.
مدیران وب سایت میتوانند با به وجود آوردن تغییر در تنظیمات سرور وب سایت خود مشخص کنند که اگر یک آی پی به کرالر متعلق باشد نسخه متفاوتی از صفحه وب سایتی که برای کاربران حقیقی به نمایش در میآید برای آن آی پی نیز به نمایش در بیاید. اگر موتورهای جستجو استفاده از Cloaking را درون یک وب سایت تشخیص دهند آن وبسایت را پنالتی میکنند. نکتهای که در این مورد باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که رنکینگ و رتبه بندی وب سایتها در صفحات نتایج جستجو در واقع ترتیب نمایش محتویات ایندکس شده در این صفحات است. این فهرست از مرتبطترین نتایج آغاز میشود و به نامرتبترین نتایج خاتمه مییابد. رباتها و خزندههای موتورهای جستجو با جمع آوری چند صفحه از وب سایت کار خود را آغاز میکنند و با دنبال کردن لینکهایی که درون این صفحات وجود دارند به آدرسهای جدید دسترسی پیدا میکنند.
✅محل استقرار شرکت – امکان ثبت آدرس فیزیکی سایت روی نقشه های گوگل برای دسترسی کاربران جهت مراجعه حضوری فراه میشود. در قابلیت سازگاری با موبایل، لینک ها فاصله مناسبی از هم دارند و کاربر به راحتی میتواند روی آنها کلیک کند. هر بخش سایت به خوبی بارگزاری میشود و سرعت سایت در موبایل بالاست، همانگونه که در دسکتاپ سرعت مناسبی باید داشته باشد. در گذشته محتوای تکراری محتوایی بود که کلمه به کلمه مانند محتوایی است که در سایت دیگر ظاهر میشد. اما با بروزرسانی های الگوریتمها، حتی بازنویسی یا بازی با کلمات و جابجایی لغات در متن و بازنشر آن روی سایت دیگر، نیز توسط گوگل شناسایی میشود.
این استراتژی میتواند به آنها کمک کند تا در جستجوهای محلی بیشتر دیده شوند و مخاطبان منطقهای بیشتری جذب کنند. هتلها، اقامتگاههای بومگردی و جاذبههای گردشگری با استفاده از سئو محلی میتوانند توجه گردشگران را جلب کنند. بهینهسازی با کلمات کلیدی مانند هتل ارزان در کیش یا جاذبههای دیدنی تبریز مفید است. این کار محتوا را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابلفهمتر میکند. امروزه اکثر کاربران از طریق موبایل جستجو میکنند، پس بهینهسازی سایت برای موبایل الزامی است. سئو کلاه خاکستری ممکن است بهبود سریع رتبه داشته باشد، اما ممکن است با ریسک های مرتبط با الگوریتم های گوگل همراه باشد و نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد.
این الگوریتمها مرتبا در طول زمان بروزرسانی میشوند تا عملکرد بهتری داشته باشند. زمانیکه که کاربر عبارت یا کلمه ای را در این برنامه جستجو میکند، موتورجستجو در صدم ثانیه کل اطلاعات موجود را بررسی میکند و براساس ارتباط میان عبارت جستجوشده و عنوان، محتوا و اطلاعات صفحاتی که ایندکس کرده، نتایج را نمایش میدهد. کلمات کلیدی واژگانی هستند که شما علاقه دارید که به ازای جستجوی آنها در گوگل کاربران دامنه شما را پیدا کنند. سئو داخلی یا درون صفحه به منظور بهبود و تقویت لینک داخلی، تولید محتوا، تگ گذاری، بهبود تجریه کاربری و … است که بصورت کامل و صددرصدی در کنترل شماست. اما در سئو، باید یک سری اقدامات انجام شود تا در بلندمدت و پس از صرف زمان کافی سایت به صفحه اول نتایج آورده شود.
افرادی که سئو را به معنای واقعی کلمه درک کرده باشند، متوجه میشوند که انجام سئو به چه میزان برای رشد کسب و کارها اهمیت دارد. اشخاصی که به این موضوع رسیدهاند برای پیشرفت در کار خود امور سئو سایت خود را برونسپاری کرده و از متخصصین سئو کمک میگیرند. به جهت اینکه ربات یا کاربر در زمان سرچ کلمه کلیدی، با صفحه ۴۰۴ مواجه نشود، میبایست با استفاده از ریدایرکت، آنها را به صفحاتی که مرتبط با صفحات حذف شده هستند، هدایت کنید. یادگیری رایگان اغلب به کمک منابع رایگان در سطح وب فارسی و انگلیسی انجام میشود. مثلا سایت هایی که دوره های رایگان کوتاه مدت برگزار میکنند یا ویدیوهای یوتیوب. راستش را بخواهید تبدیل شدن به یک سئوکار از طریق منابع رایگان، در درجه اول زمانبر و در درجه دوم سخت است.
از آنجا که کیفیت محتوا یکی از اصلیترین فاکتورهای رتبهبندی موتورهای جستجو است، سئوی محتوا را بهعنوان یکی از انواع سئو بهصورت جداگانه در نظر گرفتیم. در یکی از بررسیهای وبسایت هاب اسپات مشخص شد چیزی حدود ۶۴ درصد از بازاریابان بهطور فعال روی بهینهسازی موتورهای جستجو سرمایهگذاری میکنند. ازجمله مزایای سئو برای کسب و کارها میتوان به موارد فهرست زیر اشاره کرد. در ادامه توضیح میدهیم که سئو دقیقا چگونه کار میکند و اصول مهم آن کدامند. البته آموزش بالا، فقط یکی از مجموعه آموزشهای یادگیری سئو با فرادرس است که برای شروع میتوانید از آن استفاده کنید.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/